الثلاثاء، 21 سبتمبر 2010

انا وعاطف

زمان وانا صغير ... كان ليا صاحب اسمه عاطف ... البيتين لازقين فى بعض ... كنا بنلعب دايما سوا

اطفال صغار ... انا وعاطف كنا فى نفس المدرسة ... نفس الفصل ... قعدنا جمب بعض

الدرس واحد

الفصل واحد

الشكل واحد

نفس المكان

نفس الزمان

نلعب سوا

نفرح سوا

نخرج سوا

نحزن سوا

اعيادنا واحده

مفيش فروق

كنت دايما اسال امى ... ليه يا ماما احنا اللى بنودى الكحك لعاطف فى العيد وهما بيجيبوا حلويات فى ايام تانية

ردى امى ببساطة الست المصرية ... يا حبيبى مش كل الناس بتحتفل بالعيد سوا يعنى مثلا عيد ميلادك مش بيحتفل بيه الا اللى مولودين فى نفس اليوم

فهمها عقل يدوب دا كان سبع سنين

او طنشها علشان مش عاوز يفكر ... او مش عاوز يفرق

فى المدرسة كان عندنا حصة دين ... كان دايما عاطف وكريم ومينا مش بيحضروها معانا ... سالت امى ... ليه يا ماما ... بصت لى ماما وقالت ... احنا مسلمين وهما مسيحين .. دا دين ودا دين

قلت لها طيب مين الحلو ومين الوحش

قالت لى مفيش وحش كلنا حلوين يا حبيبى

كلنا بشر ... مفيش فروق

فرحت

هيصت

جريت على عاطف

نزلنا نلعب

عدت سنة

ورا سنة

وانا وعاطف عايشين سوا

ليلة عندى

ليله عنده

والساعات بتفوت هوا

وفى مره جه

مدرس غبى

وقال كلام

غريب اوى

مش فاهمه انا

كل اللى فاكره

انه قال

المسيحين هايدخلوا النار

صرخت فيه

وقلت لا

احنا بشر

مفيش فروق

صح

غلط

بس احنا برضو

فى الاخر بشر

زعق وقال

لا مش بشر

احنا مسلمين

احنا بس اللى هاندخل الجنة

بكيت اوى

عاطف دا صاحبى

صديق حياتى

هايروح النار ليه

احنا كل حاجه بنعملها سوا

نلعب سوا

نغلط سوا

نجرى سوا

دخلت اوضتى

قفلت بابى

بدات اصرخ

ابكى

كله الا عاطف

عاطف صديقى

رفيقى

زميلى

دخلت لى امه

بتبكى ليه

سالها

ايه ذنب عاطف

ردت فى ايه ؟؟؟؟

حكيت لها

كل الحكاية

بصت لى بصة

ماتتوصفش

بصت الم

بصت جفا

بصت بكا

بصت حنين

بصت فرح

ما اعرفش ليه

جمعتهم سوا

وقالت لى يا ابنى

ماتصدقوش

استاذ غبى

جاهل

عنيد

حافظ كلام

بيردده

بيكرره

زى الغراب ... دا وشه اسود

زى الحمار ... حافظ طريقه

والبغبغان ... حافظ كلامه

طب اساله

سؤال بسيط

ايه اتخلق

انسان بدين؟؟؟

ولا اتخلق

انسان ودين ؟؟؟

الجمعة، 10 سبتمبر 2010

من إلهك ؟؟

اعلم ان الجميع سيهاجمنى قبل بداية القراءة ولكن بالنسبة لمن قرر المهاجمة قبل ان يقرا فسحقا له لانى لا انتظر رايه فلتذهب الى الجحيم فى حالة وجوده

منذ بداية الخليقة والناس فى مختلف تصنيفاتها ايا كانت (عائلات - قبائل -جماعات- دول - شعوب) كانت دوما تختار احدهم ليسيروا على رايه

فعلى سبيل المثال لا الحصر

كبير العائلة دوما كلامه كالسيف القاطع دون تفكير

شيخ القبيلة بمثابة الرب لقبيلته فهو من يزوج ويطلق ويمنح الاطفال اسمائهم وينقل القبيلة من مكان لاخر ويحل المنازعات

جماعه الاخوان كمثال تعتبر كلام المرشد لهم وكانه القران المنزل لا يستطيعون عدم طاعته بسبب البيعه له على الطاعة بلا تفكير

الروم كانت تعتبر القيصر ايا كان وكانه شخص ممجد فكلامة يجب تنفيذه بدون تفكير ايا كان

والان انت يا قارئى العزيز من هو الهك ؟؟؟

اهو رئيس الدولة ؟؟؟

اهو زعيم من زعماء المعارضة ؟؟؟

ام احد شيوخ الفضائيات ؟؟؟

ام مطرب من مطربى الجيل؟؟؟

ام انك تفوق وبعد طول تفكير اخترت احد الممثلين ؟؟؟

لماذا لا يفكر كل منا بطريقته ؟؟؟

لماذا لا يكون كل فرد هو اله نفسه... أشل تفكيرنا ؟؟؟؟

قديما قال ابوالعلاء المعرى " كل عقل نبى" لماذا لايتبع كل منا نبيه ؟؟؟

لماذا دوما حينما يعجبنا شخص ما فى اسلوبه او كلامه او مظهره نعتبره كالإله المبجل ؟؟؟؟

مجموعه كبيرة من الاسئلة لن نجد لها حلولا فى وقتنا هذا الا اذا اتبع كل منا نبيه سنجد جواب لكل هذه الاسئلة

انا عن نفسى كفرد قررت ان اتبع نبيى

سوف اتخذ بعض الناس كقدوة ولكنى لن اجعلهم الهتى بل سافكر مليا فيما يفعلوه اهو صواب ام خطا وفى حالة اذا اخطأو سانتقدهم بكل صراحة فهم بشر مثلنا ولا يوجد فرد معصوم من الخطا وليس عيبا ان يخطئ أحدنا فلنخطئ كما نريد ولكن الخطأ هو الا نتعلم من أخطائنا

وساكررها مرة اخرى

كل عقل نبيييييييييييييييييييييييييييييي

فاتبع نيييييييييييييييييييييييييييييييييييك